W drugim tegorocznym
numerze kwartalnika „Arttak. Sztuki piękne” Krzysztof Kuczkowski
pisze o związkach poezji Tadeusza Różewicza ze sztuką
irlandzkiego malarza Francisa Bacona. Przedmiotem rozważań jest
poemat Różewicza pt. Francis Bacon czyli Diego Velázquez na
fotelu dentystycznym. W kolejnym eseju z cyklu Deskrypcje
zatytułowanym po prostu Bacon – Różewicz, czytamy m.in.:
„Trudno oprzeć się wrażeniu, że w Baconie Różewicz znalazł
godnego siebie adwersarza. Wprawdzie malarz udawał, że nie słyszy
złośliwości Małego Wielkiego Mistrza z Wrocławia, ale udawać
wcale nie musiał, szczerze mówiąc pewnie nie miał pojęcia, że
istnieje taki polski poeta, który zagiął na niego parol. Kiedy
jednak ‘dialog’ zyskał formę dzieła literackiego, stał się
faktem”.
[„Arttak”, 2(9)2014]